Przejdź do treści

Ból kolan po bieganiu. Dobierz odpowiednie buty do biegania.

Ból kolan to chyba coś, z czym większość biegaczy zderzyło się na swojej biegowej drodze. Sam miałem okazję również tego doświadczyć, na szczęście nigdy nie zostało to ze mną na dłużej.

Czasami źródłem bólu może być chwilowy ostry zbieg w dół po twardej nawierzchni, innym razem będzie to suma zbyt dużych przeciążeń, innym razem efekt złej techniki biegu. W tym artykule postaram się trochę przybliżyć to zagadnienie. Jednak pamiętaj – jeżeli doskwiera Ci problem bólu kolan, w pierwszej kolejności udaj się do doświadczonego fizjoterapeuty, który pomoże właściwie zdiagnozować twój problem. 

Czy bieganie szkodzi stawom?

No właśnie, pytanie klasyk przy rodzinnym stole w czasie spotkań świątecznych.

– Nie biegaj bo będą Cię bolały kolana! – usłyszymy od zatroskanej cioci. W odpowiedzi najlepiej rzucić hasłem:

– A ciocia to kiedyś biegała?

– Nie.

– A bolą ciocię kolana?

– Tak! 

To jak to jest z tym bieganiem? Szkodzi czy nie szkodzi? Nie będę tutaj pisał niczego z punktu widzenia podręczników akademickich, a przedstawię swój pogląd na sytuację. Przede wszystkim wychodzę z założenia, że człowiek został zaprojektowany do ruchu. Biegaliśmy od zarania dziejów, chociażby po to, by zdobyć pożywienie. Rozwój cywilizacji sprawił, że odeszliśmy od biegania, nasze ciała stały się inne, mimo że w dalszym ciągu jesteśmy istotami stworzonymi do biegu. Jednak z uwagi właśnie na te wpływy cywilizacyjne, bieganie może szkodzić naszym stawom. A dokładniej mówiąc, niewłaściwe bieganie bez dostatecznej wiedzy i odpowiedniego sprzętu. Wszystko należy dobrze dobrać pod kątem nas samych i zgodnie z tym co dla nas dobre. Wtedy z dużą dawką optymizmu możemy sprawić, że ból stawów nie będzie koniecznie dla nas jedynym wyrokiem na naszej biegowej drodze. 

Jak biegać, żeby nie obciążać kolan i stawów?

Przede wszystkim postawiłbym tutaj na naszą technikę. Większość z nas podczas biegu ląduje na pięcie. Jest to efekt przyzwyczajenia do mocnej izolacji pod naszymi stopami w postaci butów. Zastanówmy się, czy gdy jesteśmy na boso, też będziemy uderzać piętą o ziemię, czy możemy delikatnie przetoczymy stopę bez udziału pięty? I tutaj mamy odpowiedź, jak powinna wyglądać właściwa technika. Lądujemy na śródstopiu, pod biodrem, biegniemy “lekko”, pracujemy ładnie kolanami. Odsyłam tutaj oczywiście do szerszej lektury i do osób (trenerów, fizjoterapeutów), którzy mogą powiedzieć dużo więcej i bardziej profesjonalnie. Ale co z tymi, co po prostu lądują na pięcie i koniec tematu? No właśnie, producenci butów do biegania są doskonale do tego przygotowani, gdyż buty do biegania po twardej nawierzchni aż “kipią” od systemów amortyzacji pięty. Tak, aby zminimalizować negatywny wpływ takiej techniki na nasze ciało. Ważny też jest w butach poziom amortyzacji, który będzie stanowił główną zaporę przed negatywnym oddziaływaniem przeciążeń na nasze stawy. Są osoby, które zdrowo się mają, stosując buty minimalistyczne, ale jednak większość biegaczy potrzebuje mniejszej lub większej dawki amortyzacji. Tak samo, szczególnie butów dobrze amortyzujących powinni poszukać Ci z nadwagą, gdzie te przeciążenia działają ze zwiększoną siłą. Prostym sposobem jest również ograniczenie biegania tylko na twardej nawierzchni. Bieganie w terenie jest niezwykle skutecznym sposobem, który pozwala chronić nasze stawy. Miększe podłoże, nierównomierny krok, który różnie rozkłada przeciążenia sprawia, że takie bieganie jest zdrowsze. Dlatego wrzucajmy również takie treningi do naszego biegowego menu!

Buty do biegania, które chronią stawy

Na to zagadnienie nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Jednak myślę, że na podstawie chociażby tego, co napisałem wyżej możemy przyjąć, że buty, które będą dobrze chronić nasze stawy to takie, które zapewnią odpowiednią dawkę amortyzacji. Możemy przyjąć proste kryterium: im większy kilometraż, tym więcej amortyzacji potrzebujemy. I analogicznie im większa nasza waga, tym większa amortyzacja. Oczywiście, gdy na naszą wagę składa się odpowiednia ilość tkanki mięśniowej, możemy czuć się spokojniejsi, jednak gdy pojawi się spora ilość tkanki tłuszczowej, wtedy szukajmy dodatkowej ochrony. Wracając do kilometrażu, jest to oczywiście rzecz względna. Najważniejsze to obserwować siebie i wyłapywać lampki kontrolne, które mogą nam dawać sygnały, że jest coś nie tak i pora na zmianę butów lub zdefiniowanie na nowo, czego potrzebujemy. Przede wszystkim, aby mówić o butach, które dobrze chronią stawy, musimy powiedzieć, że muszą to być buty dobrze dobrane. Nie tylko chodzi o rozmiar i komfort, ale chociażby o to, jak współgrają z naszym aparatem ruchu. W sklepie Butyjana w Rzeszowie wykonujemy badanie poziomu pronacji stóp biegaczy na oprogramowaniu Asics Run Analyzer, które pomaga dobrać buty do potrzeb biegaczy.

Poniżej przedstawiam wybrane modele butów, które słyną z doskonałej amortyzacji i pomogą chronić nasze stawy:

Biegi terenowe:

Buty terenowe Salomon Ultra Glide to obuwie kobiece stworzone do biegów na każdego rodzaju nawierzchniach. Cechą charakterystyczną tego modelu jest system SensiFit, dzięki któremu buty idealnie dopasowują się do stóp.

Buty sportowe ASICS Gel-Trabuco 9 1012A904-400 to buty zaprojektowane dla osób trenujących w wymagających warunkach. Doskonale sprawdzają się w terenie i na trudnych szlakach. Ich głównymi cechami są wytrzymałość oraz bardzo dobra przyczepność.

Buty do biegania w terenie New Balance Fresh Foam Hierro v6 MTHIERS6 zostały zaprojektowane do wymagających biegów terenowych. Swoją nazwę otrzymały od najdzikszych Wysp Kanaryjskich o najmniejszym stopniu zaludnienia. Elementem wyróżniającym ten model jest jego podeszwa Vibram, odporna na ścieranie oraz błoto.

Biegi asfaltowe:

Obuwie Asics Novablast 2 1012B152-960 to obuwie dedykowane dla kobiet trenujących na powierzchniach asfaltowych. Buty posiadają kilka istotnych zalet, m.in. dzięki grubszemu splotowi materiału cholewka jest jeszcze bardziej wytrzymała.

Buty do biegania Under Armour Hovr Phantom 2 IntelliKnit 3024155-112 to już druga odsłona tego modelu butów. Jest on flagowym modelem kolekcji sportowej, wyróżniającym się dużym komfortem. Doskonale sprawdzają się również w codziennym użytkowaniu ze względu na wygodę jaką zapewniają swoim właścicielom.

Sportowe buty do biegania Skechers Max Cushioning Elite 128048-BBK doskonale łączą wysoką amortyzację i niebanalny styl. Buty te bardzo dobrze spisują się podczas biegania, aczkolwiek potrafią również pozytywnie zaskoczyć w innego typu treningach oraz codziennym użytkowaniu. 

Autor: Kamil Kardach

Na czym polega badanie ułożenia stopy sprzętem ASICS Run Analyzer?
asics running analyzer pomiar

Wydawałoby się, że nikt i nic nie zna naszego ciała i predyspozycji lepiej od nas samych. Przecież doskonale wiemy, jakie mamy potrzeby, możliwości i ograniczenia. Jednak czy słyszałeś, że 4 na 5 biegaczy ma źle dobrane buty? Zaskoczony? Okazuje się, czytaj....

Buty do biegania z największą amortyzacją. Idealne buty do biegania ultra.

Każdy biegacz ma różne potrzeby. Jedni czują się dobrze w butach wręcz minimalistycznych, innym sprawdzają się klasyczne konstrukcje, a jeszcze inni szukają maksimum amortyzacji. W tym artykule postaram się przedstawić buty z tej trzeciej wspomnianej grupy. Czyli jak mawia się czytaj....

Dodaj komentarz